Heeft iemand ervaring met een bakvorm bekleden met bladerdeegplakjes?

-->vierkante plakjes ---> ronde vorm ---->wat is de beste methode? dingen waar ik op moet letten voor ik begin?

(de vulling voor de hartige taart staat straks vantevoren klaar :-)

alle tips welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
23.8K

Het beste antwoord

ik doe het met 6 plakjes.
bakvorm invetten, en de poederige kant van de blaadjes naar buiten gekeerd.
het eerste plakje leg ik midden op de bodem, en aan de 4 kanten hiervan plak ik een plakje vast, je krijgt dan een + vorm.
het 6e plakje gebruik ik om de gaten op te vullen, en het overschot sla ik over de taart heen.
vergeet niet paneer op de bodem te doen voor het vullen, anders wordt het zo nattig.
eet ze ! :)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dát heb ik wél in huis! :-) goed idee, dank je!

Andere antwoorden (7)

Ikke! Ikke heb ervaring!!

Ehm.. Nu wil je weten hoe?

Ik neem altijd om te beginnen 4 plakjes. De eerste leg ik met de punt net iets voorbij het midden. Dan de andere 3 als een soort kruis er overheen, met een cm overlap. Nu heb je een 'plusje' van bladerdeeg naden in het midden van de vorm.

Als het een standaard vorm is, kan je nu met van hoek-naar-hoek doorgesneden bladeren de 'gaten' stoppen. Eventueel heb je nog een of twee extra bladen in stroken gesneden nodig om tot de rand de vorm te bekleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het wel eens gedaan. Je moet er voor zorgen dat de blaadjes goed tegenelkaar aan geplakt/geduwd zijn ander laten ze los. Ook moet je ze ongeveer 10 min. voor bakken: leg er bakpapier op en daarop een steunvulling (rauwe peulvruchten of knikkers). Dan gaart de bodem het best en loop je minder risico dat het een ongare kledderplak bodem wordt.
Na het voorbakken kun je de steunvulling eruit halen en je taartvorm vullen, weer terug in de oven doen en afbakken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als je er ei in kiept? hartige taart? ik denk niet dat ik steunvulling in huis heb, ....of het moet met rijst of macaronie kunnen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, jij maakt een dagtaak van een taartje bakken !
Blind voorbakken is bij een quiche ECHT niet nodig hoor. Die wordt gewoon gaar en zelfs dik en knapperig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik deed het vroeger wel zo, maar tegenwoordig heb je speciale hartigetaart-bladerdeeg. Nu lukt het me veel beter en is het geen dagtaak meer hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ook hartige-taart-bladerdeeg :-) ben wel bang dat ie toch iets te nat gaat zijn... maja, alle begin is moeilijk :-)
Ik leg de plakjes dakpansgewijs over elkaar, zodat een groot vierkant ontstaat. Dan pak ik de deegroller en rol de plak in de gewenste vorm.
Tip om makkelijker te deegrollen: werkvlak bestrooien met wat meel (tegen plakken). Op de bovenkant van de deeglap plastic huishoudfolie leggen (ook tegen plakken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat je een prima anti-kleef-deegrol kunt krijgen door je deegrol in een stuk (ouwe) panty te stoppen ?? Werkt geweldig !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, wat een goeie tip! Ik neem aan dat ik de panty eerst even moet wassen. :-)
Dank voor deze GoeieTip op GoeieVraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, het deeg wordt daarna heel heet gebakken, dus echt noodzakelijk is het niet :lol:
(Ik doe het wel, eerlijk gezegd doe ik het zelfs met nieuwe panties. Zo duur zijn ze niet).
je kunt bladerdeegplakjes heel gemakkelijk aan elkaar laten plakken door de stukken van de plakjes die je aan elkaar wilt plakken een beetje nat te maken met water. Dit is vooral handig als je een bodem hebt van bladerdeeg, hiervan wordt het steviger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt helemaal niet uit als stukken overlappen, is juist lekker dat kleine beetje variatie van iets meer en minder doorbakken stukjes bladerdeeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het altijd met hartige taart. Zes plakjes bladerdeeg, waarvan je er twee doorsnijdt dat het reepjes zijn.
Van de eerste vier maak je een groot vierkant dat je goed aandrukt op de randen en in het midden van de vorm legt (eventueel iets uittrekken ./ duwen, dat gaat makkelijk), en met de vier reepjes bekleed ik de zijkanten tussen de omhoog stekende 'punten' die nog onbedekt zijn. Alles goed aandrukken en een beetje in de vorm duwen, vulling erin, randjes omvouwen en in de oven ermee. Appeltje eitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zó makkelijk dat ik me daarnet afvroeg of ik het wel goed gedaan had :-$ gni.
maar...! t staat in de oven... en lekker ruiken dat het doet!
Heel simpel, leg de vierkante plakjes tegen elkaar op het aanrecht zodat je één groot vierkantje hebt. Druk vervolgens met de taartvorm in het vierkant. Nu heb je je bodem al helemaal heel. De rest plak je tegen de wand aan.